Przejdź do głównej treści strony

Klaudia Socha

adiunkt, doktor habilitowany na podstawie monografii „Typografia publikacji pochodzących z drukarń Uniwersytetu Jagiellońskiego 1674–1819”. 

Zajmuje się historią książki, druku, grafiki książkowej i czy­tel­ni­ctwa oraz estetyką publikacji. Obecnie interesuje się rozwojem projektu typograficznego (layoutu) książki drukowanej oraz histo­rią zasobów typograficznych dawnych oficyn drukarskich. Pracuje nad bazą danych, która miałaby zawierać pełną do­ku­men­ta­cję typografii i grafiki starych druków biblioteki Misjonarzy na Stra­do­miu w Krakowie.

Członek Pol­skie­go Towarzystwa Badań nad Wiekiem Osiemnastym. W latach 2008-2012 wykładowca Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie.
 

Strony WWW

Klaudia Socha

Wybrane publikacje

Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. Agnieszki Gronek, Kraków 2015, s. 379–390.

Dlaczego litery budzą emocje? [recenzja książki Agaty Szydłowskiej, Mariana Misiaka, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2015, ss. 200, ISBN 978-83-62376-79-7], „Acta Poligraphica” nr 5/2015, s. 77–88.

Typografia publikacji pochodzących z drukarń Uniwersytetu Jagiellońskiego 1674–1819, Kraków 2016.

Layout edycji czy edycja layoutu? Problemy projektu książki dawnej, [w:] Edytorstwo źródeł: różne drogi – wspólny cel. Studia Edytorskie, t. 3, pod red. Adama Perłakowskiego Kraków 2017, s. 207–222.

Refleksje o wielości perspektyw badawczych w studiach nad dawną książką drukowaną i praktycznych pożytkach z tych badań, „Roczniki Biblioteczne”, R. LXI 2017, s. 3–23.

Jacek Idzi Przybylski jako edytor, [w:] Przybylski i inni. O znaczeniu Krakowa i regionu w kulturze oświecenia, pod. red. R. Dąbrowskiego, Kraków 2019, s. 167–214.

What use does a book historian have for a designer?/Po co projektantowi historyk książki?, Typestories. Interviews and Papers on Typography and Type Design/Typohistorie. Wywiady i artykuły o typografii i projektowaniu pisma, Wrocław 2019, s. 147–160.

Podręczniki przełomu wieku XVIII i XIX: ewolucja formy, funkcji i treści (oddane do druku).